בדיקות נוספות בהיריון ומשמעותם של סמנים רכים

רבים מן ההורים בוחרים לבצע בדיקת מי שפיר, אך בטרם ניגשים לדיקור מי שפיר ישנן בדיקות נוספות ולא פולשניות אשר נוהגים לבצע במהלך ההיריון בכדיי לחוות על מצבו של העובר, ובכדיי לאתר בעיות כרומוזומליות אפשריות.

חשוב לזכור שאותן בדיקות נוספות הן בדיקות סטטיסטיות בלבד, ואינן שוללות או מאשרות באופן וודאי הימצאות של פגם כרומוזומלי, ועל מנת לאשרו יש צורך בבדיקות נוספות, כדוגמת בדיקת מי שפיר (עוד על בדיקת מי שפיר).

סוגי בדיקות מקדימות:
הבדיקות המקדימות מתחלקות בעיקר לשתי תחומים, בדיקות דם ובדיקות אולטרא סאונד:
בדיקות הדם:

סקר ביוכימי שליש ראשון: בבדיקה זו נבדקים חומרים ( PAPP-A (Pregnancy associated plasma protein A) ו ,. Free B-hCG ,   אשר רמת ריכוזם בדם האם והשקלול שלהם עם תוצאת השקיפות העורפית מאפשרת קבלת סיכון סטטיסטי לתסמונת דאון בעובר.

סקר ביוכימי שליש שני או  בדיקת תבחין משולש: בודקים ריכוז של 3  חומרים בדם האישה אשר מעידים  על סיכוי סטטיסטי להפרעה כרומוזומלית. לעיתים מתייחסים אל הבדיקה כ 'בדיקת חלבון עוברי' משום שבין החומרים הנבדקים ישנו גם חלבון עוברי (AFP), אך זהו אינו החומר היחיד שנבדק. החומרים הנוספים הינם hCG (גונאדוטרופין שילייתי) ו-UE3 (אסטריול בלתי קשור). לעיתים מוצעת גם בדיקת תבחין מרובע, אשר בה בודקים חומר נוסף בשם חלבון Inhibin A. (למידע נוסף אודות בדיקת תבחין משולש).

בדיקות אולטרא סאונד:

בבדיקות האולטרא סאונד, אשר נקראות בדיקות שקיפות עורפית וסקירת מערכות (קיימת בדיקת סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת, תלוי בשבוע ההיריון בה מבוצעת הבדיקה ) סוקרים על ידי מכשיר אולטרסאונד אזורים ואיברים שונים בגוף העובר אשר ממצאים בהם עשויים להעיד על סיכוי לפגם כרומוזומלי. בין הממצאים שניתן לאתר ישנם הסימנים הרכים (או: סימנים קלים), עליהם נרחיב במאמר זה.

מהם סמנים רכים בבדיקת אולטרסאונד?

סמן רך הוא למעשה שינוי באנטומיה של איבר בגוף העובר, והימצאותו עשויה להעיד על סיכוי לבעיה כרומוזומלית, כאשר צבר של מספר סמנים רכים מעלה סיכוי זה. חשוב לציין כי הימצאות סימן רך אינו דבר נדיר כל כך, ואיתור של סימן שכזה  אינו בהכרח מעיד על כך שהילוד יסבול ממום או בעיה כלשהי.

בכדיי לוודא שאכן קיימת בעיה, כאמור יש בדרך כלל צורך בבדיקה כרומוזומלית כדוגמת בדיקת מי שפיר. מכיוון שדיקור מי שפיר היא בדיקה פולשנית ונחשבת להליך כירורגי לכל דבר,  חשוב להבין כיצד לבחור רופא לביצוע הדיקור,  והאם כדאי לבצע את הבדיקה באופן פרטי בכדיי שתוכלו לגשת אליה עם פחות חששות.

שימי לב: לקבלת טלפון ופרטים נוספים על רופאים נבחרים של האתר – לחצי כאן

הנה כמה דוגמאות לסמנים רכים בבדיקת אולטרסאונד:

מוקד אקוגני בלב – מחקרים הראו כי עוברים הסובלים מתסמונת דאון סובלים לעיתים קרובות ממוקד אקוגני בלב. ולכן,  המצאות של מוקד אקוגני בלב מעלה את הסיכוי שקיים פגם כרומוזומלי אצל העובר.

ציסטה בחדרי המח – סוג זה של סימן רך אופייני לעוברים הסובלים מתסמונת אדוארד (טריזומיה 18). ועל כן, איתור של ציסטות בחדרי המח עשוי להגדיל את הסיכוי לכך שהעובר סובל מתסמונת זו (אם כי בהיעדר סימנים נוספים הסיכוי לכך פוחת, משום שלרוב נראים אצל הסובלים מתסמונת אדוארד סימנים רכים נוספים.)

אגני כליות מוגדלים/ אגני כליות מורחבים – ניתן למצוא סימנים רך זה אצל אחוז מסוים מהעוברים הסובלים מתסמונת דאון. ולכן, בהימצא סימן רך זה הסיכוי לבעיה כרומוזומלית אצל העובר עשוי לעלות. כמו כן, לעיתים ממצא זה עשוי להעיד על כך שקיימת חסימה בדרכי השתן של העובר.

עצם ירך קצרה – זהו סימן רך נוסף אשר מופיע בעוברים הסובלים מתסמונת דאון, ועל כן הימצאות עצם ירך קצרה תעלה גם כן את הסיכוי לכך שישנה בעיה כרומוזומלית אצל העובר.

עורק יחיד בחבל הטבור– סימן רך זה אינו בעיה בפניי עצמו, אלא שהוא מרמז על אפשרות שקיימים ממצאים חריגים נוספים, וייתכן שדרושות בדיקות נוספות כמו אקו לב עובר  או דיקור מי שפיר.

שימי לב: לקבלת טלפון ופרטים נוספים על רופאים נבחרים של האתר – לחצי כאן

לסיכום, ניתן לראות שהבדיקות המקדימות עשויות לסייע לכם בחיזוי בעיות כרומוזומליות ממנה העובר סובל, אך בכדיי לוודא שבעיות אלו אכן קיימות או לא יש צורך בבדיקות נוספות, וביניהן בדיקת מי שפיר.  תוכלו להמשיך ולקרוא על היתרונות והחסרונות בבדיקת מי שפיר, וכן מהם הסיכונים בדיקור מי שפיר. כמו כן תוכלו למצוא באתר רופאים מומחים לבדיקת מי שפיר וקבלת מידע עליהם. 

גולשות שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top