חלבון עוברי – בדיקה מקדימה לבדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר היא אמנם הבדיקה היחידה (יחד עם בדיקת סיסי שליה ובדיקת דם עוברי הנלקחת מחבל הטבור) אשר יכולה לזהות בוודאות בעיות כרומוזומליות כאלו ואחרות (בקרוב יתווסף מאמר בנושא), אך עוד לפניי שניגשים אליה ישנן בדיקות נוספות אשר עורכים בשלב מוקדם של ההיריון במטרה לאמוד את הסיכון לבעיה כרומוזומלית אצל העובר. אחת מבדיקות אלו היא בדיקת התבחין המשולש ( אשר נקראת בפי כל גם בדיקת חלבון עוברי) עליה נרחיב במאמר זה.

בדיקת התבחין המשולש (או בשמה הנוסף: סקר ביוכימי שליש שני) היא למעשה בדיקת דם הבודקת ריכוז של שלושה חומרים בדם ההרה:

  1. hCG (גונאדוטרופין שילייתי)
  2. UE3   (אסטריול בלתי קשור)
  3. AFP  (חלבון עוברי)

*לעיתים נבדק ריכוז חומר נוסף בשם חלבון Inhibin A – במקרים אלו נקראת הבדיקה בשם בדיקת תבחין מרובע.

שקלול תוצאות הריכוז של שלושת חומרים אלו יחד עם גיל האישה עוזרים בחיזוי הסיכוי לתסמונת דאון אצל העובר. חשוב לציין כי תוצאות הבדיקה מראות רק על הסיכוי לתסמונת דאון – גם אם הבדיקה מראה סיכוי גבוה לתסמונת דאון, לא בטוח שהעובר אכן לוקה בה, ומצד שני- תוצאות המראות סיכוי נמוך לתסמונת דאון אינן שוללות אותה בוודאות. הדרך היחידה לוודא תסמונת דאון אצל העובר היא באמצעות דיקור מי שפיר או בדיקת סיסי שלייה (לעוד מידע על בדיקת מי שפיר).

לפניי שבדיקת התבחין המשולש הושמשה, החומר היחיד שנבדק בדם האישה היה החלבון העוברי (ומכאן נובעת הטעות בקריאה לבדיקת התבחין המשולש בשם 'בדיקת חלבון עוברי'). אך כושר הניבוי לתסמונת דאון ע"פ החלבון העוברי בלבד היה נמוך מאוד, ועל כן חיפשו סמנים נוספים אשר יוכלו להעלות את יכולת החיזוי.

מה עוד ניתן לגלות באמצעות החלבון העוברי?

לשם הבנת השימוש הנוסף, נסביר תחילה מהו בעצם החלבון העוברי: חלבון עוברי הוא למעשה חומר (חלבון)  הנוצר בכבד העובר, אשר כמויות קטנות ממנו מפעפעות אל מי השפיר. משם החלבון העוברי חודר את השלייה, ולבסוף מגיע אל דם ההרה.

כאשר נמדדות כמויות גדולות של חלבון עוברי בדם ההרה, הדבר עשוי להצביע על דליפה של חלבון עוברי עקב בעיה בסגירת התעלה העצבית של העובר (אשר ממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה). בעיות בתעלה העצבית עשויות להצביע על מומים הגורמים לנכות קשה, ואף למוות בסמוך ללידה. כמו כן, גם מומים בדופן הבטן העוברי ובכליות העובר גורמים לעליה ברמת החלבון העוברי.  באם קיימים מומים שכאלו, בדיקת החלבון העוברי תגלה אותם ברוב המקרים. כמובן שלשם וידוא המומים יש לבצע בדיקות נוספות כגון בדיקות אולטרא סאונד (עוד ממצאי בדיקות האולטרא סאונד) וביצוע דיקור מי שפיר.

כדאי לדעת שריכוז גבוה של חלבון עוברי בדם ההרה לא תמיד מצביע על המצאות מום אצל העובר, אלא גם במקרים תקינים עליהם נמנים הריון מרובה עוברים וכן כשההיריון הנמצא בשלב מתקדם יותר ממה שנמסר.

לסיכום, בדיקת התבחין המשולש יכולה לסייע לכם בחיזוי הסיכוי לתסמונת דאון אצל העובר, בגילוי מומים שונים בתעלה העצבית או מומים מבניים אחרים , ובכך אולי לסייע לכם בהחלטה האם לבצע בדיקות נוספות בהמשך ההיריון, כגון בדיקת מי שפיר (לעוד מידע על האם לבצע דיקור מי שפיר?). להמשך התהליך תוכלו לקרוא עוד על יתרונות וחסרונות בדיקת מי שפיר, וכן למצוא מידע אודות רופאים נבחרים לבדיקת מי שפיר.

גולשות שקראו עמוד זה התעניינו גם ב:

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top