בדיקת מי שפיר - יתרונות וחסרונות

לבדיקת מי שפיר מספר רב של יתרונות וחסרונות, אשר לכל אחד מהם יכולה להיות השפעה מכרעת על החלטה האם לבצע בדיקת מי שפיר. בכדיי לנסות להקל עליכם כמה שיותר, נציג בפניכם בקצרה מספר הפרמטרים שיש לקחת בחשבון כאשר שוקלים האם לבצע את הבדיקה, כמובן שמומלץ להתייעץ עם רופא בכל מקרה לגופו.

יתרונות בדיקת מי שפיר:

  • יתרונה הבולט ביותר של בדיקת מי שפיר, הוא גם הסיבה העיקרית שלשמה היא נעשית- בדיקת מי השפיר נותנת לכם, ההורים, את האפשרות לגלות האם ילדכם סובל ממחלה כלשהי (כגון תסמונת דאון, תסמונת טרנר, ומחלות גנטיות נוספות), ולפיכך האם כדאי להמשיך את ההיריון. בבדיקות הבסיסיות ביותר שנעשות על מי השפיר דוגמים למעשה מספר תאים של העובר, אשר עליהם מבצעים בדיקות שונות שמטרתם לגלות פגמים בכרומוזומים, בין אם במספר הכרומוזומים או  במבנם. כל פגם שהוא בכרומוזומים, ואפילו הקטן ביותר, עלול לגרום למומים קשים אצל הילוד ולפגוע בו ובאיכות חייו. בין המומים שניתן לאתר בבדיקות אלו כלולה תסמונת דאון, אשר החולים בה סובלים מפיגור שכלי ובעיות בריאותיות שונות,  ועוד עשרות תסמונות אחרות אשר לא ניתן לגלות ברמת ודאות גבוהה בדרכים אחרות מלבד באמצעות דיקור מי שפיר. (לקריאה אודות מחלות הניתנות לזיהוי בבדיקת מי שפיר). תוצאות הבדיקה יוכלו לשמש אתכם ככלי אמין בקבלת החלטות בנוגע להמשך ההיריון, ויוכלו לסייע לכם להתכונן לבאות. (למידע נוסף אודות מדוע לבצע בדיקת מי שפיר)
  • לא רק לעובר הבדיקה יכולה להועיל, אלא גם להורים – חוסר הוודאות בנוגע לבריאות העובר יכול להטריד את שלוותו של כל הורה. בדיקת מי שפיר יכולה לעזור לכם להוריד את מפלס החרדה והלחץ, ולתת לכם קצת שקט נפשי להמשך ההיריון, במיוחד באם לא ימצאו ממצאים מחשידים לגבי תקינות העובר בהמשך ההיריון.
  • אמנם ניתן לגלות באמצעות דיקור מי שפיר גם נתונים נוספים כגון: הדבקות העובר בזיהומים נגיפיים או חיידקיים , או בשלות ריאתית של התינוק, אך זהו סוג נפרד של בדיקות שנעשות רק במקרים מיוחדים, ואינן לוקחות חלק בבדיקה הרגילה.

חסרונות בדיקת מי שפיר:

  • בבדיקת מי שפיר קיים סיכוי להפלת העובר, אשר עלול להיגרם עקב זיהום שיתפתח לאחר הבדיקה. יש לזכור שבכל הריון קיים החשש להפלת העובר, ובדיקת מי השפיר רק מעלה אותו. אחוז ההפלות היה גבוה יחסית בעבר אולם עקב שיפורים כגון ביצוע הבדיקה תחת אולטרסאונד, מחטים דקות, הקפדה על חיטוי , אחוז זה ירד. בדיקת מי השפיר עלולה לעיתים נדירות אף לגרום נזק לאם, ואף למוות, עקב זיהום או בשל ההפלה עצמה. (עוד על הסיכונים בבדיקת מי שפיר)
  • ישנו סיכוי לירידת מים מוקדמת, אך הוא נמוך ביותר הודות לשימוש במחטים דקות שנועדו לגרום לחדירה להיות כמה שפחות פולשנית.
  • במקרים מסוימים מאבחנים שינויים גנטיים בעובר שלא ניתן לתת לגביהם יעוץ גנטי מדויק בהקשר של הסיכון לבעיה כזו או אחרת בילוד. עקב כך, ישנה עליה בתחושת אי- הוודאות, והחרדה של בני הזוג, וכן לעיתים הם יאלצו לעבור ייעוצים ובדיקות נוספות.

לסיכום, אפשר לראות שבהחלט מדובר בהחלטה לא פשוטה, אך אני מקווה שלאחר קריאת מאמר זה הצלחתם להבין בצורה בסיסית את השיקולים שעומדים בפניכם, ולהבין מה כרוך בכל אחת מן ההחלטות. כדיי להבין את הנושא בצורה מעמיקה יותר אני ממליצה להמשיך ולקרוא על מה כוללת הבדיקה וכיצד לבחור את הרופא המתאים לביצועה.

גולשות שקראו עמוד זה התעניינו גם ב:

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top