בדיקת מי שפיר – למה ומתי לבצע?

לא פעם במהלך ההיריון תאלצו להתמודד מול שאלות קשות שיטרידו אתכם ימים ולילות, אשר אחת המרכזיות שבהן היא האם לבצע בדיקת מי שפיר? לאור העובדה כי בשנים האחרונות יותר ויותר נשים בוחרות לבצע את בדיקת מי שפיר אנסה להציג במאמר זה בפניכם מדוע טוענים לחשיבותה של הבדיקה, ומתי כדאי לערוך אותה.

למה לי בדיקת מי שפיר?

ביצוע דיקור מי שפיר יכול להשפיע על חייכם לכאן או לכאן – מצד אחד, אתם מסתכנים בהפלת העובר,הפסקת ההיריון ואף פגיעה ביולדת (למאמר על הסיכונים בבדיקת מי שפיר). אך מצד שני, תוצאות הבדיקה יראו לכם האם קיים סיכוי שהעובר שאתם נושאים לוקה במחלה או מום כלשהו (כגון תסמונת דאון) שעלולים לפגוע בחייו, או אף לגרום למותו בטרם עת (לקריאה אודות מחלות הניתנות לזיהוי בבדיקת מי שפיר).

קבלת תוצאות בדיקת מי השפיר תעזור לכם להכריע בשאלה האם להמשיך את ההיריון, או להפסיק אותו בכדיי למנוע סבל מיותר, מכם ומן הילוד. כמובן שקבלת אישור לכך שהעובר בריא תוכל להרגיע אתכם בשלב זה של ההיריון ולחסוך מכם דאגות מיותרות.

לעיתים בהמשך ההיריון עולות שאלות נוספות בנוגע לתקינות הגנטית של העובר, כמו במקרים בו מופיעה האטה בקצב צמיחת הירך או מופיעים סימנים אחרים היכולים להצביע על הפרעה גנטית.

אם כבר יש לכם תשובה תקינה של מי שפיר- הריי שתימנע מכם החרדה והמשך הבירור בשבועות הריון מתקדמים. אך אם חלילה העובר איננו תקין, בשלב זה כבר מדובר בהפסקת הריון מאוחרת וקשה יותר גם בפן הגופני וגם בפן הנפשי. דיקור מי שפיר היה מזהה את העובר הלא תקין בשבועות מוקדמים הרבה יותר.

בין המחלות אותן ניתן לגלות באמצעות דיקור מי שפיר אפשר למצוא את תסמונת דאון (מאופיינת בפיגור שכלי, בעיות בלב ועוד), תסמונות גנטיות הקשורות להפרעה בכרומוזומי המין (כגון תסמונת טרנר, תסמונת קליינפלטר, תסמונת ה-X המשולש) ועוד עשרות מחלות ומומים אחרים.

כל עובר חשוף בעיות גנטיות – בין אם כתוצאה משיבוש בתהליך ההפריה, או כתוצאה מהורשה של גנים פגומים מהוריו. ולכן, בדיקת מי שפיר עשויה להועיל לכל אחד. עם זאת, ישנם מצבים בהם קיים סיכוי גבוה יותר לבעיות גנטיות אשר יכולים לעזור לכם להכריע האם לבצע את הבדיקה:

  • בעיות גנטיות במשפחה – אם ידוע לכם על קרובי משפחה שלוקים בבעיה גנטית כלשהי, או שהם אפילו רק נשאים שלה (כלומר- הם נושאים את הגן הפגום, אך השפעותיו אינן באות לידי ביטוי), קיים סיכוי שהבעיה תועבר גם לעובר שלכם.
  • הריונות קודמים בהם התגלתה בעיה גנטית אצל העובר יכולים להצביע על כך שגם בהריון הנוכחי קיים סיכוי לכך.
  • ככל שגיל האישה עולה כך גם גדל הסיכוי לכך שהעובר ילקה בתסמונת דאון. ולכן, נשים בנות 35+ מוגדרות כקבוצה בעלת סיכוי גבוה לשאת עובר שחולה בתסמונת דאון.
  • כאשר תוצאות הבדיקות שקדמו לבדיקת מי השפיר (שקיפות עורפית, סקר ביוכימי ראשון של ההיריון, חלבון עוברי וסקירת מערכות) הצביעו על ממצאים מחשידים.

בדיקת מי שפיר – מתי ?

בדיקת מי שפיר נערכת בדרך כלל בשבוע ה- 16-20 של ההיריון (אם החלטתם לבצע בדיקת מי שפיר מומלץ לקבוע את התור לבדיקה כבר כשבוע-שבועיים לפני. כלומר, בשבועות 12-14. תוכלו למצוא באתר רשימה של רופאים נבחרים ומידע עליהם). וזאת לאחר שכבר עברתם בדיקות מוקדמות כגון שקיפות עורפית, חלבון עוברי וסקירת מערכות מוקדמת אשר שנועדו להעריך (סטטיסטית לרוב) את מצבו של העובר בצורה חלקית (הבדיקות בדרך כלל לא יכולות להצביע על בעיות גנטיות בצורה חד משמעית).

עם זאת, ישנם מקרים חריגים בהם בדיקת מי השפיר תיערך בתקופה מאוחרת יותר (שבוע 34 – 32) וזאת מסיבות שונות:

  • כאשר קיים סיכוי גבוה להפלה יש מעדיפים לדחות את הדיקור, כך שגם אם אכן תתרחש לידה מוקדמת העובר יוכל לשרוד. אך כמובן שיש לזכור שבמקרה בו תקבלו החלטה להפסיק את ההיריון עקב תוצאות הבדיקה, יהיה זה הרבה יותר קשה מבחינה רפואית ונפשית בשלב זה.
  • כאשר מדובר בהריון עם תאומים לעיתים ממליצים לדחות את הדיקור. הסיבה לכך היא שבמקרה ויתגלה שרק אחד מהתאומים סובל מבעיה גנטית, ויוחלט להפסיק את ההיריון שלו משיקולים רפואיים שונים- לפעמים הדיקור יתבצע מאוחר יותר בהריון על מנת להקטין את הסיכון לאבד גם את העובר הבריא במקרים של הפלה שנגרמת על ידי הדיקור.

(כאשר נדרשת בדיקה גנטית בשלב מוקדם יותר של ההיריון, תיערך בדיקת סיסי שליה)

 

לסיכום, לבדיקת מי שפיר, אשר יותר ויותר נשים בוחרות לבצע בשנים האחרונות, יש חשיבות רבה שעשויה להכריע על המשך ההיריון וחייכם, ואני מקווה שהמאמר שפך אור על השיקולים לביצוע הבדיקה .כמו כן, מומלץ להמשיך ולקרוא מהם היתרונות והחסרונות של בדיקת מי שפיר וכיצד לבחור רופא בכדיי להבין את התחום בצורה מעמיקה יותר, ובכדיי שתוכלו לגשת לבדיקה בעיניים פקוחות.

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top