בדיקת מי שפיר – ציבורי מול רופא פרטי

במידה והחלטתם לבצע את בדיקת מי שפיר, השאלה הבאה שלרוב נשאלת הינה היכן לבצע את בדיקת מי השפיר ? מאמר זה בא להציג בפניכם את ההבדלים בין ביצוע בדיקת מי שפיר במגזר הציבורי, לבין ביצוע בדיקת מי שפיר במגזר הפרטי.

האפשרות לערוך בדיקת מי שפיר במגזר הציבורי קיימת במיוחד לנשים בנות 35+ או לאלו שיש סיבה רפואית מוצדקת אחרת ואשר קיבלו אישור לכך (פירוט בהמשך). במקרים הללו המדינה או קופת החולים מממנת את הבדיקה ועלותה הינה חינם. עם זאת, גם בקרב הנשים אשר יש  להן זכאות למי שפיר יש שעדיין מעדיפות שלא לבחור באפשרות זו ולפנות לדיקור מי שפיר בצורה פרטית.

מהם יתרונות בדיקת מי שפיר פרטית ?

היתרון הראשון הינו האפשרות לבחור את הרופא המתאים ביותר. כאשר הבדיקה מתבצעת במסלול הציבורי, הבדיקה נערכת בבית חולים מבלי שתוכלי לדעת מראש מי הרופא שיבצע את הדיקור. בשביל השקט הנפשי וכדיי להוריד את רמת המתח והחרדה נשים רבות מעדיפות לדעת מי הולך לטפל בהן, מה הניסיון שלו, והאם את חושבת שתרגישי בנוח איתו. כאשר תעשי את הבדיקה באופן ציבורי בבית החולים לא תוכלי לדעת מי יהיה הרופא שיטפל בך, משום שאין לדעת מי יהיה הרופא התורן שיבצע את הבדיקות באותו יום. לעומת זאת, כאשר הולכים לבצע את הבדיקה באופן פרטי בחירת הרופא נעשית על ידך, ולא מסתמכת על הגורל. (למידע נוסף על יתרונות וחסרונות הבחירה ברופא פרטי).

כמו כן, בחלק מהמקרים נשים מעידות כי שכאשר הלכו לערוך את הבדיקה באופן ציבורי הבדיקה בוצעה על ידי מתמחה, ואילו הרופא המומחה הנחה את המתמחה. (כאשר הבדיקה מבוצעת באופן פרטי החשש הזה אינו קיים. את זו שתבחרי את הרופא שיטפל בך, והוא זה שיערוך את הבדיקה בוודאות)

/חסרון נוסף של הבדיקה באופן ציבורי היא העובדה כי לעיתים לא ניתן לקבוע שעה ויום מדויקים (בניגוד לבדיקה הפרטית), דבר שעשוי להיות כרוך בבזבוז זמן.

כמו כן, חשוב לזכור, כי ההחלטה האם לבחור בדיקור מי שפיר ציבורי או פרטי משפיעה לא רק על מהלך הבדיקה, אלא גם על המעקב שלאחריה. כאשר תבצעי את הבדיקה באופן ציבורי, סביר להניח שהרופא שביצע את הבדיקה לא יהיה זמין במקרה בו יהיו לך שאלות, או אפילו אם תחושי שמשהו אינו כשורה. כך שבמקרים כאלו תאלצי לגשת לחדר מיון או לרופא אחר. לעומת זאת, מקובל בקרב הרופאים הפרטיים כי הרופא יהיה ברוב המקרים זמין 24 שעות ביממה לכל שאלה ופנייה (כדאי לבדוק לפני ולבחור רופא שאכן נותן מענה שכזה), וימשיך ללוות אותך גם לאחר הבדיקה.

מהם יתרונות בדיקת מי שפיר ציבורית ?

כאמור, נשים מעל גיל 35, וגם נשים מתחת לגיל 35 הנמצאות בסיכון גבוה לבעיה כרומוזומלית (נקבע על ידי תוצאה לא תקינה של בדיקת חלבון עוברי, חשד למום בבדיקת אולטרה סאונד או
ייעוץ גנטי שהצביע על סיכון), זכאיות לערוך בדיקת מי שפיר במערכת הציבורית במימון מלא של משרד הבריאות או קופת החולים. נשים שאינן זכאיות (כלומר,מתחת לגיל 35 ולא אובחנו כבעלות סיכוי לבעיה כרומוזומלית) יוכלו אף הן לערוך בדיקה באחד מבתי החולים הציבוריים, שם ישלמו מחיר מופחת בהרבה לעומת האפשרות הפרטית.

לסיכום, בדיקת מי שפיר היא אחת הבדיקות היותר קריטיות, ולכן חשוב שתעשי זאת באופן שתרגישי בו הכי בטוחה. חשוב לזכור שזוהי בדיקה פולשנית ובעלת סיכונים שאין להקל בהם ראש ולכן מומלץ לשקול בצורה מלאה היכן יש לבצע אותה. בכדיי שתוכלי להתכונן לבדיקה כמו שצריך, כדאי לקרוא גם על כיצד לבחור רופא? ומדוע ומתי כדאי לבצע אותה

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top