בדיקת סיסי שליה - CVS

נשים רבות חוות אתגרים רבים בתקופת ההריון. על מנת לשמור על השקט הנפשי של האם ולוודא את בריאות העובר, מתבצעות סדרת בדיקות שונות במהלך ההריון.

בדיקת סיסי שליה היא אחת מהבדיקות המתבצעות במהלך ההריון לחלק מהנשים. בדיקה זו מתקיימת לקראת סוף הטרימסטר הראשון ותחילת הטרימסטר השני, והיא  מיועדת לאבחון בעיות בכרומוזומים ובעיות גנטיות, בדומה לבדיקת מי שפיר. בהמשך המאמר נעמוד על ההבדלים בין 2 סוגי הבדיקות.

בצל החשש מהסיכונים, לעיתים נשים יבחרו בכל זאת לבצע את בדיקת סיסי שליה עקב התשובות המהירות אותן הן יקבלו, ומאחר ובדיקה זו מתבצעת בשבועות יחסית מוקדמים במהלך ההריון.

כמו כן, נציין כי יחסית מעטים הם הרופאים המומחים המבצעים את הבדיקה בכלל ובאופן פרטי בפרט.

מהי הבדיקה ולמי היא נועדה?

בדיקת סיסי שליה (הידועה גם כבדיקת CVS) מתבצעת לרוב (אך לא בהכרח) לאחר שקיפות עורפית, על ידי רופא המומחה לכך. הבדיקה מתקיימת בשבועות 14-11 להריון לצורך אבחון מומים בעובר במהלך ההריון. במהלך הבדיקה, נלקחת דגימת ביופסיה של סיסי השליה. בדיקה זו יכולה להשפיע על החלטות האם לגבי המשך ההריון.

סיסי השליה מהווים את היחידות הקטנות המרכיבות את השליה כולה. לסיסים מטען גנטי זהה לזה של העובר, ולכן מספיקה דגימה שלהם, בלי צורך לדגום את מי השפיר.

למי הבדיקה מיועדת?

  • לפי המלצת יועץ גנטי.
  • נשים מגיל 35 ומעלה.
  •  לנשים (ובני זוגן) שהינם נשאים של מחלות גנטיות.
  • למקרים בהם התגלתה אי תקינות בעת ביצוע בדיקת שקיפות עורפית בעובר.

מהלך הבדיקה:

ישנן 2 אפשרויות לדיגום סיסי שליה:

  • הגישה הנרתיקית – בגישה זו חושפים את צוואר הרחם, כמו בבדיקה גניקולוגית רגילה. לאחר חיטוי הנרתיק והצוואר הרופא מחדיר מוליך דרך צוואר הרחם עד השליה תוך צפיה באולטרסאונד, ומשם שואב הרופא דגימה רקמתית של השליה. גישה זו היא היותר נפוצה.
  • הגישה הבטנית – כאן הדיקור נעשה דרך דופן הבטן עם מחט מיוחדת באמצעות צפיה מקבילה באולטרסאונד. גישה זו ננקטת לרוב כאשר מיקום השליה הוא קדמי.

סוג הגישה נקבע לפי מספר גורמים, ביניהם מיקום השליה, השבוע בו נמצאת האישה, נסיון הרופא ועוד.

את התוצאות הסופיות ניתן לקבל בדרך כלל בין שבוע לשלושה שבועות. ניתן לזרז את קבלת תוצאות הבדיקה מהמעבדה בתוספת תשלום בבדיקה הנקראת FISH, בדיקה הבודקת מספר כרומוזומים נבחרים, ביניהם עודף כרומוזום X המצביע על עובר הלוקה בתסמונת דאון. תוצאות בדיקת FISH מתקבלות תוך כ-48 שעות.

יתרונות וחסרונות לביצוע בדיקת סיסי שליה :

בדומה לבדיקות נוספות, לבדיקה זו יתרונות וחסרונות. קיימות מספר נקודות שכדאי להיות מודעים אליהן, נתייחס לחלק מהן:

יתרונות:

  • יתרונה המרכזי של בדיקה זו על פני בדיקת מי שפיר הוא המועד המוקדם בו ניתן לבצעה. את הבדיקה ניתן לבצע בשבועות 14-11 להריון, להבדיל מבדיקת מי שפיר אותה ניתן לבצע בשבועות 16- 22. אם חלילה מתקבלות תוצאות המצביעות על ממצא גנטי משמעותי המחייב הפסקת הריון, ניתן לסיים את ההריון בשלב מוקדם באמצעות פעולת גרידה, מאשר סיום ההיריון בלידה מוקדמת.
  • התשובות בבדיקת סיסי שליה מהירות, והתוצאות המלאות מתקבלות תוך 3-1 שבועות (ניתן לזרז את קבלת התוצאות באמצעות בדיקת FISH כפי שמצוין למעלה).
  • הבדיקה היא בדרך כלל קצרה, ואורכת לרוב כרבע שעה (כולל ההכנות).
  • יש אפשרות לבצע הרדמה מקומית במקום הדקירה (בגישה הבטנית).
  • בעבר הבדיקה היתה נחשבת למסוכנת יותר מבדיקת מי שפיר עקב סיכון גבוה להפלה, אך כיום רופאים וחוקרים טוענים כי הסיכון הוא למעשה כמעט זהה.

למרות היתרונות הרבים בבדיקה, ישנן מספר חסרונות אותן כדאי לדעת: 

חסרונות:

  • קיים סיכון קטן להפלה כתוצאה מהתהליך, והוא נע בין 0.5% ל-1% בקירוב.
  • נשים רבות מדווחות על תחושת אי נעימות בבדיקת סיסי השליה, בעיקר בגישה הנרתיקית. עם זאת, בגישה הבטנית בה מוחדרת מחט, התחושה זהה יותר לבדיקת דם, ובה האישה תחוש פחות אי- נוחות מאשר בגישה הנרתיקית.
  • לעיתים רחוקות ייתכן ויתקבלו תוצאות שאינן חד משמעיות, או תוצאות מטעות. במקרה כזה, ולפי שיקול הרופא המומחה, יש צורך לחזור על הבדיקה.

דוגמאות למקרים בהם נדרשת בדיקה חוזרת:

  • מוזאיקה/ פסיפס – מצב בו תאים בשליה שנבדקים יימצאו לא נורמלים, אך תאי העובר עצמו תקינים. מוזאיקה מתרחשת ב 1-2% מהבדיקות.
    זיהום אמהי/ MMC – טעות בדגימה, הדוגמת את תאי האם ולא את תאי העובר. במקרה כזה, לא ניתן להכריע אחרי הבדיקה שהעובר תקין אלא רק כי לא נמצאו הפגמים שנבדקו. כאמור, במקרה זה יש צורך לחזור על הבדיקה.

מי שפיר לעומת סיסי שליה - מה עדיף?

בדיקות מי שפיר וסיסי שליה בודקות ומגלות את אותן בעיות גנטיות – שתיהן נותנות את אותו מידע כרומוזומלי וגנטי.

בדיקת סיסי שליה לעומת בדיקת מי שפיר מתבצעת מוקדם יותר. יתרון זה משמעותי להורים כאשר מדובר על החלטה לגבי הפסקת הריון שיכולה להיעשות בגרידה, בצורה שפחות מקשה על האישה מבחינה פיזית ונפשית מאשר לידה מוקדמת. 

בדיקת סיסי שליה מתבצעת בין שבועות 14-11 ויתרונה בתוצאה המוקדמת בהריון. דיקור מי שפיר מתבצע, לעומת זאת, בשלב מאוחר יותר, והיתרון של הבדיקה הוא בכך שניתן לבדוק פרטים נוספים לגבי העובר, כגון זיהומים במי השפיר, חלבון עוברי, ועוד.

מקובל היה בעבר לחשוב שבדיקת סיסי השליה נחשב לבדיקה מסוכנת, אך מחקרים עדכניים מראים שהסיכון הקיים כמעט זהה לזה שבדיקור מי שפיר, וגם הוא מתקיים באחוז נמוך יחסית, בין 0.5% ל-1%

עלויות

בדיקת סיסי שליה אינה כלולה בסל הבריאות, אך ניתנת ללא עלות כאשר האם נכנסה להריון לאחר גיל 35, או כאשר האישה עומדת באחד מהקריטריונים כפי שכתבנו למעלה (כאשר אחד מבני הזוג נשא של מחלה גנטית, אי תקינות בשקיפות העורפית של העובר, וכו').

במידה והאישה תבחר לעשות בדיקה זו באופן פרטי, התשלום עבור הבדיקה לרוב נע בין 5,000 ל- 7,000 ש"ח. מחיר זה כולל את שכר הרופא המבצע, עלות בית החולים והמעבדה. אנו ממליצים לברר את העלויות המלאות טרם הבדיקה אצל הקופה ו/או אצל הרופא ובהתאם לביטוחים שיש לך.  

סיכום:

בדיקת סיסי שליה הינה בדיקה המבוצעת כדי לברר את בריאותו הגנטית של העובר. על מנת לבצע את הבדיקה הזאת נדרשת מיומנות ספציפית של הרופא, ולכן לא כל רופא מומחה המבצע דיקורי מי שפיר יבצע גם את בדיקת הסיסי שליה.

עם הסיכון המסוים הכרוך בבדיקה, ישנם יתרונות ברורים, בקבלת תוצאות הבדיקה בצורה מהירה ומוקדמת יחסית בהריון, מה שעלול להשפיע באופן משמעותי על החלטת ההורים לגבי המשך ההריון. בשונה מבעבר, כיום נחשבת הבדיקה לבעלת סיכון כמעט זהה לזו של דיקור מי שפיר, ורופאים מומחים ממליצים לבצע אותה (במצבים מסוימים), וזאת על מנת להבטיח את בריאות העובר והאם, ולוודא המשך הריון שקט ורגוע.

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top