בדיקת מי שפיר - המדריך למתחיל/ה

בדיקת מי שפיר - מהי וכיצד היא מתבצעת?

מי שפיר היא בדיקה אשר במהלכה דוגמים את מי השפיר באמצעות שאיבת כמות קטנה (15 עד 20 סמ"ק) מאותו נוזל המקיף את העובר (הכמות מתחדשת לאחר כמה שעות). הבדיקה נעשית באמצעות מזרק אשר מחובר למחט דקה. הבדיקה לרוב אינה כואבת ואורכת מספר בודד של דקות. בכדיי לוודא שהבדיקה תתבצע באופן הבטוח ביותר לפניי ולאורך כל הבדיקה (כולל במהלך החדרת המחט) מתבצע ניטור אולטרא סאונד אשר בודק את מצב העובר ומיקומו, וכך מבטיח כי העובר לא יפגע.

מה הבדיקה מגלה?

מי השפיר הם למעשה נוזל אשר מתפקד כ"בולם של זעזועים" של העובר, ומורכבים מהשתן שלו. מי השפיר מכילים תאי-עור הנושרים מן העובר. תאים אלו נושאים בתוכם את הקוד הגנטי שלו (ה D.N.A).

את התאים אשר נשאבו במהלך הבדיקה מגדלים במעבדה, ומבצעים עליהם בדיקות שונות. אותן בדיקות מאפשרות גילוי פגמים במבנה או במספר הכרומוזומים, איתור מוקדם של מומים אצל העובר, כגון תסמונת דאון. כמו כן נבדקת רמתו של החלבון העוברי במי השפיר. רמה גבוהה של חלבון עוברי במי השפיר יכולה להצביע על מומים מבניים שונים של העובר כמו מומים במערכת העצבים ועוד.

הבדיקות שנעשות על התאים בוחנות את הכרומוזומים ברבדים שונים – מהבדיקה הבסיסית ביותר, הקריוטיפ, אשר בוחנת פגמים בסידור ומספר הכרומוזומים, ועד לבדיקת ה- CMA אשר מטרתה לאתר שינויים מיקרוסקופיים בכרומוזומים (הבדיקה לא מבוצעת בדרך כלל, וכן עלותה מאוד גבוהה). כל אותן בדיקות מאוגדות תחת מטרה אחת – לאתר פגמים גנטיים אצל העובר אשר עתידים לגרום לו למום כלשהו (לרוב מדובר במומים משמעותיים). באמצעות הבדיקה תוכלו להחליט כיצד לפעול בנוגע להמשך ההיריון, ולהיערך בהתאם.

מתי ולמי הבדיקה מתאימה ?

הבדיקה עצמה תיערך בדרך כלל בשבוע ה – 16-20 להריון, והיא תעשה לרוב לאחר שכבר עברת מספר בדיקות לא חודרניות קודמות: בדיקת שקיפות עורפית באמצעות אולטרא סאונד, סקירת מערכות מוקדמת ובדיקת חלבון עוברי באמצעות בדיקת דם האם.

כל אותן בדיקות נועדו בכדיי לאתר בעיות מבניות או גנטיות שונות, אך חשוב לציין שהן אינן משמשות כתחליף לבדיקת מי שפיר אשר נותנת תוצאות מדויקות יותר. תוצאות תקינות בבדיקות המקדימות לא מבטיחות שהעובר לא סובל מבעיה כלשהי, אך גם תוצאות לא תקינות לא תתמיד מהוות אינדיקציה לבעיה (כמו במקרה של תאומים). ולכן, לבדיקת מי שפיר ישנה חשיבות רבה.

הבדיקה מיועדת לכל מי שרוצה בכך, אך ישנן קבוצות של נשים אשר נמצאות בסיכון גבוה יותר לנשיאת עובר בעל בעיות גנטיות, ולכן בד"כ יומלץ להן לעבור את הבדיקה. הקבוצות המדוברות הן: נשים בנות 35+, זוגות בעלי היסטוריה משפחתית של בעיות גנטיות או שסובלים מהן בעצמם, או כאשר התוצאות המקדימות (חלבון עוברי ושקיפות עורפית) הראו תוצאות מחשידות.

מה צריך לעשות לפניי ואחריי הבדיקה?

כפי שאמרנו, הבדיקה עצמה לא קשה במיוחד, ואינה דורשת הכנות מיוחדות לפניי ואחריי:

לפני הבדיקה יש לוודא את סוג הדם שלך ובמידה והסוג הוא שלילי תקבלי זריקת חיסון ( אנטי D) לאחר הבדיקה. לאחר הבדיקה נחים מספר דקות ומשוחררים הביתה. לאחר הבדיקה רצוי לנוח יומיים שלושה אך הדבר איננו ממש הכרחי.

למרות שלא מדובר בהליך מסובך, בדיקור מי שפיר סיכון לא מועט. ולכן, בכדיי להבטיח שתיגשו אל הבדיקה בלב שקט חשוב לבחור את הרופא המתאים לביצוע התהליך. כמו כן, מומלץ להמשיך ולקרוא על יתרונות וחסרונות הבדיקה, בכדיי שתבינו למה אתם ניגשים בצורה הטובה ביותר.

אם החלטתם לבצע את הבדיקה, האתר מציע לכם שירות חינמי המקל עליכם בבחירת רופא מתוך הרופאים הנבחרים, וחוסך כסף וזמן.

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top