בדיקת פיש – FISH

בדיקת פיש – Fluorescent In Situ Hybridization) FISH) היא בדיקה מהירה לגילוי תסמונת דאון ותסמונות כרומוזומליות קשות נוספות.

אחד החסרונות הבולטים של בדיקת מי השפיר הרגילה היא הזמן שלוקח מרגע ביצוע הבדיקה ועד לקבלת תוצאות מי השפיר מן המעבדה (כשלושה שבועות לרוב), לזמן חשיבות הן בהיבט הרפואי (קיצור משך הזמן עד הפסקת ההיריון במקרה של תשובה לא תקינה) והן בפאן הנפשי (צמצום משך החרדה).

בדיקת Fish מאפשרת לרוב קבלת תשובה מהירה יחסית (תוך 48 שעות) ומכסה כ-85% מכלל ההפרעות שמגלה בדיקת מי שפיר רגילה. תשובה תקינה של בדיקת FISH תקנה לנבדקת שקט נפשי עד קבלת התשובה הסופית.

מה בודקת בדיקת פיש?

בדיקת פיש "יודעת" לבדוק 5 כרומוזומים מבין 23 זוגות הכרומוזומים השונים שיש לאדם. הכרומוזומים הנבדקים הם כרומוזומים מספר 13, 21, 18 X ו-Y (הם כרומוזומי המין X ו-Y).

כיון שמבחינה סטטיסטית רוב ההפרעות נמצאות בכרומוזומים אלו, הרי שתוצאות מי שפיר המצביעות על גילוי חוסר או עודף בכרומוזומים הנ"ל מגלה את רוב ההפרעות הגנטיות שמתגלות גם בבדיקת הקריוטיפ (הבדיקה השגרתית).

כמו כן, בשיטה זו ניתן לגלות גם חסרים קטנים על כרומוזומים אשר אינם נצפים במיקרוסקופיה רגילה כאשר קיים חשד לבעיה ספציפית (כמו חור בין החדרים בלב וכדומה).

כיצד מתבצעת בדיקת פיש?

לאחר ביצוע דיקור מי שפיר כמקובל מוספים לתאים גלאים היודעים לזהות את הכרומוזומים הנבדקים. כל גלאי מחובר לצבע פלורוסנטי זוהר. במיקרוסקופ מיוחד ניתן לצפות בגלאים הזוהרים ובכך לזהות את מספר הכרומוזומים והאם יש עודף או חסר בהם.

בדיקת פיש
כרומוזומים צבועים בגלאי פלורסנטי

יתרונות הבדיקה ולמי היא מיועדת?

יתרונה הברור של הבדיקה היא כאמור מהירות התשובה. היא מיועדת לנשים שרוצות לקבל תשובה מהר, או לכאלה שיש להן חשד גבוה יחסית לבעיה כרומוזומלית עקב שקיפות עורפית מוגברת או ממצא סונוגרפי (אולטרא סוני) אחר, כמו גם כאלה שמבצעות דיקור מי שפיר מאוחר (שבוע ההיריון מתקדם). קבלת תוצאות מי שפיר מהירה מאפשרת הפסקת הריון מהירה (ככלל הפסקת הריון מוקדמת יותר כרוכה בפחות סיבוכים ולכן רפואית מוטב לדעת על הצורך בהפסקת הריון מוקדם ככל האפשר).

לנשים רבות העוברות בדיקת מי שפיר, פיש היא אמצעי נוסף להפחתת הלחץ והדאגה, גם אם הן לא נמצאות תחת החשד לבעיה כרומוזלית – זוגות מודאגים וחרדים מגלים עניין רב בבדיקה אשר מאפשרת להם לשלול ב- 85% סטיות כרומוזומליות חמורות בעובר בתוך 48 שעות, ומוכנים לשאת בעלות הבדיקה בכדי להמשיך את ההיריון בלב שקט, או לחילופין – להפסיק את ההיריון במהירות האפשרית.

מהם חסרונות הבדיקה?

הבדיקה כרוכה בעלות נוספת מעבר לעלות בדיקת מי השפיר הרגילה, העלות המדויקת תלויה בכמה כרומוזומים נבדקים. במידה בודקים את כל חמשת הכרומוזומים העלות הנוספת הינה כ 1500 -1000 שח.

תשובה תקינה איננה מבטיחה ב 100% תשובה תקינה סופית שכן כאמור הבדיקה מגלה רק כ 85% מהבעיות שבדיקה רגילה מגלה, כך שבכל מקרה למרות הסיכוי שהבדיקה הסופית תהיה תקינה יש להמתין לקבלתה. (אולם כאמור תשובה שלילית במקרים מסוימים מייתרת את ההמתנה לתשובת בדיקת הקריוטיפ ה"רגילה").

בכדי להבין יותר לעומק את נושא בדיקת מי השפיר אני ממליצה לקרוא את מי שפיר- המדריך למתחיל, ובנוסף את יתרונות וחסרונות הבדיקה אשר יעזרו לכם להבין את ההתלבטויות שכרוכות בה. כמו כן האתר מאפשר לכם לפנות למספר רופאים נבחרים וכן להבין האם כדאי לבצע בדיקת מי שפיר באופן פרטי.

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top