מי שפיר סיכונים – מהו הסיכון בבדיקה

הסיכונים הכרוכים בבדיקת מי שפיר מטרידים נשים רבות לפניי שהן ניגשות לבדיקה, ולעיתים אף מונעים מהן מלבצעה, ובדיוק מסיבה זו חשוב להגיע להבנה בסיסית בנושא זה.

אמנם הנתונים כיום אינם מאפשרים להגיע לתשובה חד משמעית בשאלה מהו בדיוק הסיכון שכרוך בדיקור מי שפיר, אך בכל זאת אנסה להציג בפניכם את הנושא בצורה מעט יותר רחבה כדיי שתוכלו לשקול את הנושא לכאן או לכאן. כמובן אדגיש כי המידע במאמר זה ובאתר כולו אינו מיועד לשמש כתחליף לעצה רפואית, חוות דעת מקצועית או התייעצות עם מומחה.

נסקור את האפשריות הללו:

בבדיקת מי שפיר הסיכון לפגיעה בעובר הינו נמוך ביחס לבדיקות שבוצעו בעבר, כיוון שהבדיקה כיום מתבצעת תחת הנחיה רציפה של אולטרא סאונד- הרופא המדקר יודע בכל שלב היכן עוברת המחט, ומהו מיקום העובר או השלייה.

הסיכון הכרוך בזיהום קיים כמו בכל פעולה פולשנית אחרת. מי השפיר, שבאופן רגיל הינם סטריליים, עשויים להזדהם. אולם הסיכון לזיהום גם הוא נמוך בהרבה ביחס לבדיקות שבוצעו בעבר, שכן בזמן הדיקור מקפידים לחטא ביסודיות את העור במקום הדיקור היטב באלכוהול (גם המחט כיום דקה הרבה יותר).  זוהי גם אחת הסיבות מדוע לא ניתן כיסוי אנטיביוטי לאחר הדיקור.

הסיכון העיקרי שיכול להיגרם לאחר בדיקת מי שפיר הינה ירידת מים. ירידת המים נגרמת קרוב לוודאי בשל העובדה שהנקב הזעיר שנוצר בשק מי השפיר לא התאחה כראוי. אנו לא יודעים מה בדיוק גורם לכך, אבל אירוע מצער שכזה מתרחש במקרים מסוימים. אם ירידת המים איננה נפסקת (כפי שקורה לפעמים) אזי יש להפסיק את הריון (שכן עובר בגיל הריון צעיר של עד 22 שבועות לא יכול להמשיך ולהתפתח בהעדר כמות תקינה של מי שפיר).

מי שפיר הפלה – מה הסיכון להפלה לאחר הדיקור?

אחת השאלות החשובות הינה מהו הסיכון להפלה אחרי דיקור מי שפיר.

ראשית, יש לבהיר כי ישנן הפלות שמתרחשות גם באופן טבעי בשבועות 16-24 גם ללא דיקור מי שפיר או התערבות כזו או אחרת. אולם אם בצירוף מקרים בוצע גם דיקור מי שפיר באישה שעתידה הייתה בכל מקרה לאבד את ההיריון, הרי אובדן ההיריון (ההפלה) עשוי להיות מיוחס לדיקור ולא למהלך הטבעי והמצער של הריון זה. כלומר, לא תמיד ניתן לקבוע בוודאות של 100% כי אובדן הריון או הפלה שמתרחשת לאחר בדיקת מי שפיר מתרחשת בגלל עצם הדיקור עצמו.

הנתונים המספריים בספרות הרפואית בנוגע לסיכויים להפלה לאחר בדיקת מי ששפיר  שונים ומגוונים. ישנם מרכזים רפואיים המדווחים על שיעור הפלות נמוך יחסית של 1:800 ( שזהו אותו אחוז הפלות שמתרחש בשבועות אלו בהריון רגיל ללא כל התערבות חיצונית וכמובן גם ללא הדיקור) כלומר לפי המרכזים הרפואיים הללו, לדיקור אין השפעה על שיעורי אובדן ההיריון. יחד עם זאת יש מרכזים אחרים המדווחים על שיעור גבוה יותר של הפלה לאחר בדיקת מי שפיר:

לדוגמא במחקר שנערך באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק בין השנים 1996-2006 נבחנו נשים שעברו דיקור מי שפיר לפניי השבוע ה-24, ונמצא בו ששיעור ההפלה עמד על  1.4%.(כלומר 1:71) ממצא דומה נצפה גם במחקר שנערך באוניברסיטה הסינית שבהונג קונג על כ – 3500 נשים, אשר בו שיעור ההפלות עמד על 0.86% (כלומר 1:116) אצל נשים שעברו בדיקת מי שפיר בשבוע 15-22.

רופאים נבחרים - מי שפיר - 2024

יתכן כי השיעור הגבוה של ההפלות המדווח במחקרים אלו מצביע על כך שחלק מן הרופאים היו בתחילת דרכם וניסיונם בדיקור היה מוגבל, כמו גם גורמים אחרים אשר כנראה  גרמו לעליה במספר ההפלות המדווח. מחקרים שונים אף מציינים את הסיכוי כאחוז אחד להפלה עקב בדיקת מי שפיר. ניתן להבין מכך שמיומנות הרופא, שמירה על סטריליזציה ושימוש בכלים הנכונים,  היא לא עניין שיש להקל בו ראש, וכי חשוב לבחור ברופא מומחה שסביר שיעשה עבודה בצורה מקצועית ביותר (עוד בנושא בפוסט האם לבצע בדיקת מי שפיר באופן פרטי?)

במאמר מוסגר נאמר כי רבים בוחרים לחפש רופאים מומלצים למי שפיר דרך המלצות ברחבי האינטרנט (חלקן אנונימיות ולא ניתן לאתר את מקורן), אך בכל דרך בה תגיעו אל הרופא שלכם, ישנם כמה דברים שכדאי לברר לפניי שניגשים אל הבדיקה (עוד על כך כיצד לבחור רופא מומלץ ) , וכן אנו ממליצים לכם לראות את הרופאים המומחים הנבחרים המופיעים באתר זה (איננו ממליצים על רופא ספציפי, אנו מביאים את המידע ומשאירים את ההחלטה כולה בידכם).

.כאמור, ישנם גם מחקרים המצביעים על מגמה שונה: במחקר שנערך על כ-35,000 נשים בבית הספר לרפואה "הר סיני" שבניו-יורק ערכו השוואה בין שיעור ההפלה של נשים שעברו בדיקת מי שפיר, לבין נשים אשר לא עברו בדיקת מי שפיר. לאחר שהשוו בין ממצאי שתי הקבוצות הסיקו כי שיעור ההפלה עקב בדיקת מי שפיר עומד על 0.06% (1:1666), כלומר לפי מחקר זה – אין הבדל משמעותי בין שיעור ההפלות הטבעיות לבין הפלה עקב בדיקת מי שפיר.

מחקר נוסף התומך בכיוון זו נערך באוניברסיטת וושינגטון שבמיזורי, ארה"ב, בין השנים 1990-2006 על כ-60,000 נשים. במחקר זה נערכה גם כן השוואה בין נשים שעברו בדיקת מי שפיר לבין כאלו שלא. מסקנות המחקר הזה הראו ששיעור ההפלה עומד על 0.26% (1:384).

בישראל, חלק מהרופאים מומחים בתחום טוענים כי 1:200 הוא מספר היסטורי אשר מיוחס לעידן טרום בדיקות האולטרא-סאונד והשימוש במחטים עדינות יותר, ושכיום לאחר שיפורים אלו יחס ההפלות עומד על 1:800 , 1:1000 ואף יותר. אולם מכיוון שאין מעקב מסודר בנושא, ולפעמים אף לא ניתן לקבוע בוודאות כי ההפלה הינה עקב הדיקור לא ניתן לאמת נתונים אלא בוודאות.

בכל מקרה , במדינת ישראל, כל מטופלת חותמת על הסכמה לדיקור שבה נאמר כי שיעור ההפלות עקב הדיקור הוא 0.5% ( 1:200 ).

כמו כן, משרד הבריאות מציין כי במקרים נדירים עלול להיגרם זיהום לרחם שעלול לגרום לאבדן הרחם, ובמקרים נדירים ביותר למות האישה ההרה.

לסיכום, כמו בכל הליך רפואי פולשני, גם במקרה של בדיקת מי שפיר סיכונים הם עניין שיש לקחת בחשבון. אך כמו כן, יש לזכור שליתרונות הבדיקה ותוצאותיה חשיבות רבה שעלולה להשפיע על המשך חייכם. אני ממליצה להמשיך ולקרוא עוד על יתרונות וחסרונות הבדיקה , ולמה ומתי כדאי לבצע אותה בכדיי שתוכלו להבין את העניין לעומקו. כמו כן, האתר מאפשר לכם לפנות לרופאים מומחים וקבלת מידע עליהם.

גולשות שקראו עמוד זה התעניינו גם ב:

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top