מי שפיר תאומים- סיכון כפול?

הריון תאומים נושא בחובו דילמות רבות, אשר אחת  מהן  היא השאלה האם לבצע בדיקת מי שפיר בתאומים ?

אם גם אתם נתבשרתם שאתם עומדים להביא תאומים לעולם, השמחה היא בוודאי כפולה, אך עם השמחה מצטרפות גם השאלות והחרדות, ובמיוחד כאשר עולה השאלה האם לבצע בדיקת מי שפיר.

כאשר מחליטים לבצע דיקור מי שפיר ההחלטה תמיד ניצבת בפני הסיכון שהבדיקה תביא להפלת העובר. אך בעוד בהריון רגיל נדרש ברוב המקרים רק דיקור אחד של שק מי השפיר, הריי בהריון תאומים נדרשים ברוב המקרים 2 דיקורים (אחד לכל תאום), ובכך עולים הסיכונים להפלה.

חלקם של ההורים חווים  דרך ארוכה ( כגון הפריות מבחנה וכו ) בדרך להריון המוצלח, מה שמוסיף קושי וחששות מהפלה. אך תמיד יש לזכור מנגד שתרצו להעניק לילדכם את החיים הטובים ביותר שתוכלו להעניק לו, ולחסוך ממנו קשיים שיוכלו להיגרם עקב בעיות גנטיות.

כדיי להבין מדוע הבדיקה מצריכה בדרך כלל שתי דקירות, תחילה נסקור את סוגי התאומים הקיימים ודרכי היווצרותם:

תאומים זהים נוצרים עקב חלוקה של ביצית מופרית בודדת, כאשר זמן החלוקה של אותה ביצית הוא זה שיקבע את אופי היווצרות שקי השפיר והשלייה בשלושה מצבים אפשריים:

1.    לכל עובר יש שלייה משלו, ושקי שפיר משלו (גם פנימי וגם חיצוני)

2.    לכל אחד מהעוברים יש שק שפיר פנימי משל עצמו (אמניון), אך הם חולקים שק חיצוני משותף (כוריון) ושלייה משותפת.

3.    העוברים חולקים את אותו שק שפיר (גם פנימי וגם חיצוני) ואת אותה שלייה. (המצב הנדיר ביותר)

תאומים לא זהים, לעומת זאת, נוצרים למעשה מהפריה של שתי ביציות בו זמנית, ועל כן לכל עובר תהיה שלייה משלו ושק שפיר משלו. (אם כי לעיתים ייתכן מצב בו נדמה שישנה שלייה אחת עקב איחוי ביניהן.)

כלומר, ניתן לראות שרוב מקרי הריון של תאומים מתרחשים בשני  שקי הריון נפרדים  ועל כן מצריכים גם שני  דיקורים נפרדים

שים לב: לקבלת מידע על בדיקת מי שפיר ופרטי רופאים נבחרים – חינם – לחץ כאן

אך כאן מתעוררת השאלה מדוע בעצם בדיקה אחת לא מספיקה? האם תאומים, ובמיוחד תאומים זהים, לא אמורים לחלוק את אותן התכונות ואת אותו חומר גנטי ? ובכן, נכון להגיד שבמקרה של תאומים זהים ישנו מטען גנטי זהה מכיוון שההפריה נעשתה מאותה ביצית, אך ישנם מקרים בהם יתרחש שינוי במטען או בכרומוזומים בעת התחלקות הביצית, כך שייווצר מצב בו אחד העוברים, או יותר, יסבול מפגם כלשהו.

במקרה של תאומים לא זהים הסיבה לעריכת שתי בדיקות ברורה אף יותר עקב העובדה שכל אחד מן העוברים התפתח מביצית שונה, ולכן כל אחד מהם נושא מטען גנטי אחר, בדומה ל 2 אחים או אחיות, ובכך אין מצבו הגנטי של עובר אחד משליך על העובר השני.

ובכן, אם הסיכון הוא מוגבר ביחס לעובר יחיד , מדוע לבצע בדיקת מי שפיר תאומים? ההחלטה אותה תצטרכו לקבל, כמו בכל הריון, תלויה בגורמים רבים כגון: גיל היולדת, בעיות גנטיות במשפחה, הימצאות בקבוצת סיכון, הסתמכות על תוצאות בדיקות קודמות, ועוד פרמטרים רבים שיש לקחת בחשבון. יש לזכור שהריון תאומים מוגדר כהריון בסיכון גבוה- הן ליולדת והן לעוברים: מצד אחד הסיכוי להפלה בהריון תאומים הוא מוגבר ביחס לעובר בודד דבר המטה את הכף כנגד בדיקת מי שפיר בתאומים. אך מצד שני,לעיתים ישנה התוויה לביצוע הדיקור כמו גיל האישה או ממצאים בבדיקות העזר המחייבים ביצוע הדיקור על מנת לשלול באופי סופי הפרעה גנטית חמורה לעוברים אשר תפגע באיכות חייהם וחיי המשפחה בעתיד.

לסיכום, בכל מקרה של הריון עם תאומים יש לבדוק את העניין לגופו ובאופן פרטני, ולראות האם הסיכון בהפלה עקב הבדיקה עולה על הסיכוי למציאת ליקוי אצל העובר. אך כמו בכל דבר, גם כאן אף פעם לא תהיה תשובה חד משמעית בעניין, וההחלטה אותה תצטרכו לקבל תהיה תלויה בכם ובעצת רופאכם.

מאמר זה נבדק ואושר ע"י פרופ' יואב פלד
רופא בכיר מהמרכז הרפואי רבין – בית חולים בלינסון

יש לך שאלה? תגובה שברצונך לכתוב?

שלחי אלינו בטופס למטה את שאלתך/ תגובתך:

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top